Elektronický podpis je nástroj pro ověření identity jednice v digitálním prostředí. Nahrazuje vlastnoruční ověřený podpis a díky tomu jeho vlastník nemusí opustit pohodlí domova při sjednávání smluv či jiných záležitostí, kde je třeba ověření totožnosti. V současnosti je elektronický podpis záležitostí primárně velkých firem, ale pomalu se dostává i do obliby menších podnikatelů, či soukromých osob. Ušetřete čas a peníze i vy a zařiďte si elektronický podpis.
Jak funguje a čemu je?
Jak již bylo zmíněno, tak slouží k ověření totožnosti identity. V běžném světě se prokazujeme například občanským průkazem, nebo klasickým podpisem, to bohužel v digitálním světě není možné, a proto vznikl tento podpis složený z jedniček a nul.
Další důležitou funkcí elektronického podpisuje je zachování integrity dokumentu. Díky podpisu se dá zjistit, zda po podepsání byly provedeny nějaké úpravy. Funguje to stejně jako u papírové smlouvy. Když se přidá informace až po podepsání, bude psaná propiskou, případně půjde vidět, že je dokument oskenovaný. V digitálním světě zjistíte informace například pomocí razítka (viz. níže).
Pár příkladů využití
V datové schránce nebo v klasickém e-mailu
Elektronická podání daňového přiznání, DPH přiznání
Podpisování faktur
Při žádosti o dotace
Podepsání jakékoliv dokumentu
K ověření je potřeba podpisový klíč. Ten má dvě části soukromou a veřejnou. Soukromá umožňuje spočítat binární data. Veřejná část zachovává integritu dokumentu – slouží k ověření, že s dokumentem nebylo nijak nakládáno po jeho podepsání. Ověřit identitu lze pomocí certifikátu, která potvrzuje vlastnictví soukromého klíče, tedy ověří naši totožnost.
Jak si založit elektronický podpis?
Založení elektrického podpisu spočívá v získání již zmíněných částí, certifikátu a podpisového klíče. K tomu je třeba najít obecně uznávanou osobu, například Signosoft. Tato společnost nabízí rychlé a zároveň bezpečné zařízení elektronického podpisu. Stačí se jen zaregistrovat a nejlépe stáhnout jejich aplikaci. Poskytuje dva typy elektronického podpisu. Prvním je klasický digitální podpis, nebo můžete zvolit o něco méně bezpečný, ručně psaný digitální podpis. K podpisu rovnou získáte i razítko, které slouží k udání dalších informací (čas podpisu, identifikační údaje atd.). A tímto krokem je hotovo, vše je rychlé, a hlavně online z pohodlí vašeho domova.
Jak to funguje u Signosoft
Signosoft je českou firmou, která se na trhu vyskytuje již 10 let, je největší českou platformou pro elektronické podpisy, které ovládá 80% podíl na trhu. Disponuje vlastním úložištěm a má nejlepší reference.
A jakže se podepisuje on-line? Po registraci už je vše jednoduché. Nejprve nahrajete PDF dokument. Poté ho můžete editovat neboli určit kdo a jak jej podepíše. Pak ho už jen stačí odeslat k podpisu. Veškeré poslané dokumenty se automaticky ukládají do vašeho cloudového úložiště od Signosoft. Prozatím je zdarma odeslání 5 dokumentů a další jsou již placené. Společnost chce ale v budoucnu vytvořit zdarma neplnohodnotnou verzi.
Signosoft aplikace
Podepisovat je možné právě díky této aplikaci. Stáhnout se dá skoro do všech zařízení, jelikož je podporovaná jak AppStorem, tak Google Play. Otevřít ji tak můžete jak na počítači, tak mobilu.
Signosoft Cloud
Společnost nahrává všechny vámi podepsané dokumenty. Můžete si díky tomu spravovat veškeré dokumenty, případně vytvořit i firemní úložiště.